Meninjau PRU13 Siri 4: Mitos Melayu Johor Hilang Kuasa

Diskopi

Image

Seorang teman berbangsa Tionghua menelefon saya tengahari kelmarin. Dia sedang giat berkempen untuk PRU13 di kampung halamannya. Dia meminta nombor kontak aktivis pekerja daripada saya. Katanya dia ingin mendapatkan pandangan dari aktivis pekerja tersebut tentang tuntutan-tuntutan kaum pekerja. Dia ingin melobi calon sokongannya untuk memasukkan agenda kaum pekerja ke dalam manifesto dan juga janji kempen calon tersebut.

Dari corong telefon saya dapat mendengar bunyi bising seperti di dalam bilik gerakan. Bunyi bising yang bersemangat itu kadang-kala meredam suara teman saya sehingga saya terpaksa memintanya untuk menguatkan suara. Berbanding dengan saya yang hanya meninjau tanpa mengeluarkan setitik peluh pun melalui ruang siber, teman saya ini adalah antara aktivis politik akar umbi yang paling gigih.

Perbualan kami pendek sahaja kerana dia sedang sibuk di dalam kegitan-kegiatan kempen dan memancing undi. Namun dia sempat memberitahu saya ketika saya tanya, “Shifu, macam mana kat sana? Ada peluang?”

“Ada…ada. Boleh menang. Ada harapan. Kalau ini…

Lihat pos aslinya 1.692 kata lagi

Tinggalkan Balasan

